Popular Posts

3/14/2010

SEPOSEN...

basmalah


Seposen…
Apakah yang ada pada nilai seposen??
Adakah begitu rendahnya nilai seposen??


Ya,jika kita amati betul2,secara sedar atau tidak kita kadang-kadang sering melupakan akan kelebihan dan berharganya nilai seposen.pernahkan sahabat-sahabat terdengar kata-kata sebegini?

“Alaa…seposen nak buat ape…”
“seposen jerr??”

Dan pelbagai lagi dialog-dialog yang kadang2 kita tak perasan yang kita sebenarnya memandang rendah dan memperkecilkan satu perkara yang amat bernilai sekiranya kita menghargai sesuatu.

Seposen orang kaya dan seposen orang miskin

Apakah perbezaan yang ada pada seposen orang kaya dan seposen orang miskin ek?





Seposen orang kaya:

Mungkin nilai seposen bagi orang yang berada merupakan satu nilai yang amat kecil dan tidak menjejaskan sedikitpun perasaan atau ketenangan jika hanya seposen hilang.
Duit seposen yang berada di tepi-tepi dinding rumah pastinya tidak menjadi perhatian bagi mereka yang sudah berada.

Seposen orang miskin :

Seposen amat besar dan berharga nilainya disisi orang yang miskin dan fakir.jika terjumpa seposen pastinya masing-masing berebut untuk mendapatkannya.

***************************************************

Baiklah,kenapakah alfaqir membicarakan berkenaan soal duit seposen ye?bukanlah kerana alfaqir ingin mengutuk dan memperkecilkan sifat orang kaya tetapi tujuan sebenar alfaqir membicarakan soal ini hanyalah untuk berkongsi dan sebagai peringatan buat diri alfaqir agar sesekali jangan memperkecilkan dan merendahkan sesuatu perkara yang lebih kecil atau kurang pada pandangan mata kita.

Seposen merupakan satu nilai yang mana amatlah begitu kecil dan nampak seolah-olah ianya tidak berharga dan berguna langsung dalam kehidupan. Jika itulah tanggapan kita semua maka adalah kita seorang yang sombong dan berbangga dengan kelebihan yang kita ada. Sombong adalah satu akhlak mazmumah yang mana ianya telah dilarang oleh Allah Subhanahu Wa Taala dan juga Saidina Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam.

Seposen berperanan untuk menyempurnakan sesuatu perkara yang tidak sempurna tanpanya.sebagai contoh: Seseorang mempunyai RM1999.90. untuk membeli sesuatu barang yang bernilai RM2000 maka tidak dapat tidak,ianya akan berusaha mendapatkan seposen sahaja lagi untuk memenuhi impiannya.RM1999.90 memerlukan seposen bagi melengkapkan nilai mereka menjadi RM2000. Nah,disitulah kita melihat akan betapa pentingnya nilai dan harga seposen yang dianggap kecil dan tak berharga.

Aplikasi dalam kehidupan

Sekecil nilai seposen,begitulah juga nilai manusia yang bersifat dengan kekurangan dan saling melengkapi antara satu sama lain. Tidak usahlah diri merasa begitu angkuh sekiranya berada di atas atau terasa dirinya amat bernilai.umpama RM1999.90 tadi,setinggi mana nilai dan sebanyak mana jumlahnya,ia tidak mampu untuk mencapai RM2000 dengan dirinya sendiri melainkan dengan pertolongan dan bantuan sesuatu yang lemah dan kecil nilainya iaitu seposen.

Terkadang manusia merasa lupa diri apabila dirinya berada di atas dan langsung tidak mempedulikan mereka-mereka yang berada di bawah. Mereka itulah orang yang dikatakan sombong dan angkuh.

Konsep seposen juga boleh kita gunakan dalam persatuan atau mujtamak. Kita manusia saling bergantung dan melengkapi antara satu sama lain,tidak ada bezanya antara yang sempurna dan kurang sempurna. Memang dari segi zahirnya kita melihat akan perbezaan itu,namun,adakah kita boleh menjamin akan diri kita lebih baik darinya?semua itu hanyalah Allah yang mengetahuinya. Jadi,janganlah kita menjadi seorang yang sombong dan mudah lupa diri. InsyaAllah hidup kita akan selamat dunia dan akhirat.


“sesekali kita berada di atas,jenguklah dan intailah tempat asal kita iaitu di bawah”


post signature


6 comments:

  1. salam comel datang singgah sangat menarik post2 anda jom ikut saya..

    ReplyDelete
  2. --> **Bila Comel Jadi Comot**
    salam comel..terima kasih sudi menyinggahkan diri comel kat teratak usang saya..harap dapat menfaat bersama..:D

    ReplyDelete
  3. salam.. anak2 masih lagi dok kolek duit seposeng nih hehe

    ReplyDelete
  4. Salam.
    Seposen pun....duit tu. Time takda,amatlah berharga nilai seposen tu. Boleh gak beli ais-krim.
    Wassalam.

    ReplyDelete
  5. --> kak maiyah..
    baguslah kalau anak belajar simpan duit..menabung untuk masa depan..(^_~)

    ReplyDelete


1. Berilah Teguran/Komentar Walau Sepatah Kata..
2. Komenlah Dengan Nama dan Blog Sendiri
3. Boleh Guna Kod² Seperti Ini < b >, < i >, < a >

Followers

[:: sembang-sembang ukhuwwah ::]


ShoutMix chat widget