LinkShare  Referral  Prg

Popular Posts

1/06/2010

Sahabat..Kau Telah Pergi Dulu...

Bismillahirrahmanirrahim...segala pujian dan kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Allah Subhanahu Wa Ta'ala yang menghidupkan dan mematikan..tiada kudrat dan upaya bagi insan yang lemah ini selain semuanya hak mutlak Allah Subhanahu Wa Ta'ala..baru-baru ini,seorang lagi sahabat yang dikenali oleh alfaqir telah terlebih dahulu pulang ke pangkuan Rabbul 'Izzati..tanggal 2 januari 2010 merupakan satu tarikh yang amat menggamit perasaan keluarga,sanak saudara,sahabat2 sekuliah,dan sahabat2 sengkatan dengan arwah...Ustaz Hidayatus Saufi Bin Khalid
Saudara Hidayatus Saufi atau lebih kukenali dan mesra dengan panggilan Ustaz Sufi telah meninggalkan dunia yang fana ini untuk berpindah ke alam lain. Diri alfaqir tidaklah begitu mengenali Ustaz Sufi ini,pun begitu,keramahan dan sifat mesra yang ada pada Allahyarham membuatkan siapa sahaja yang berdamping dengannya merasa begitu akrab dan tidak janggal walaupun baru mengenali beliau.








Persahabatan alfaqir dengan Arwah bermula apabila kami dipertemukan sewaktu menjalani kursus persedian ke Mesir(BTN) yang diadakan di KUIS,Selangor...itupun belum mengenali dengan lebih dekat dengan Arwah..Arwah merupakan antara yang aktif dalam kursus tersebut dan pernah menjadi pengerusi forum(lupe..forum @ debat) bermula dari situ,alfaqir mula mengagumi akan kepetahan arwah dalam berbicara...dengan lenggok gaya dan bahasa yang digunakan menjadikan sifat kepimpinan dan kematangan arwah terserlah.




 
Arwah yang banyak aktif dalam program di peringkat PMRAM




Ketika sampai ke Mesir...kami bersua kembali tatkala menyertai program2 anjuran Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir(PMRAM)..dalam program2 ukhwah PMRAM inilah alfaqir semakin mengenali diri Arwah dan menjalinkan persahabatan kerana Allah...bersama2 dalam perjuangan di bumi Mesir ini,suka dan duka pernah kami rasai bersama walaupun seketika...namun semuanya terasa begitu manis...


Alfaqir begitu terkejut apabila mengetahui bahawa arwah sedang tenat di ICU kerana kuman/keracunan makanan.Hanya selang setengah jam..alfaqir terbaca status YM seorang kawan mengenai kematian Arwah,hati bagai diragut dan disambar petir..hanya lafaz "Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Raji'un" yang mampu alfaqir ungkapkan dengan perasaan sebak dan sedih.







Selalunya insan yang baik,disayangi ramai akan segera dipanggil mengadap Allah Subhanahu Wa Ta'ala kerana tentunya Allah Subhanahu Wa Ta'ala lebih menyayangi insan tersebut. Sama-samalah kita berdoa agar Rohnya dilimpahi Rahmat dan Kurnia dari Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan digolongkan dalam hamba2NYA yang beriman dan bertaqwa...amen ya robbal a'lamin.


Yang pergi tetap pergi,yang hidup kena teruskan perjalanan hidup...hari ini hari beliau,esok,lusa,tulat,dan hari2 seterusnya mungkin hari kita pula meninggalkan dunia yang fana ini..cukuplah ''tazkiratul maut" sebagai peringatan untuk diri kita yang sering lupa akan Sang Khaliq. Tiada apa2 yang ada pada diri kita hanyalah milikNYA...sama2lah kita bermuhasabah akan kebajikan dan kebaikan yang telah kita lakukan...adakah mampu kita melepasi titian "SIROT" andaikata kita dipanggil mengadap Allah Subhanahu Wa Ta'ala dalam keadaan mengejut??? tepuk dada..tanyalah diri dan iman masing2..


Wallahua'lam

p/s :
  1. sedih dengan pemergian Arwah
  2. Al-Fatihah buat Arwah
  3. alfaqir amat mengagumi arwah..
  4. persiapkan diri kita untuk menghadapi Maut yang tidak tahu waktunya..
  5. boleh layari berita mengenai arwah di link2 di bawah ini..

    post signature

    No comments:

    Post a Comment


    1. Berilah Teguran/Komentar Walau Sepatah Kata..
    2. Komenlah Dengan Nama dan Blog Sendiri
    3. Boleh Guna Kod² Seperti Ini < b >, < i >, < a >

    Followers

    [:: sembang-sembang ukhuwwah ::]


    ShoutMix chat widget