LinkShare  Referral  Prg

Popular Posts

9/26/2009

kami pelajar senior Terengganu tiada hak bermesra dengan adik2 baru

B
ismillah walhamdulillah

....sambungan...

6.20 malam – oleh kerana adik-adik baru kelihatan kepenatan setelah perjalanan jauh dari Malaysia,selepas mereka siap daripada minum ringan,kami abang2 lama dan juga USMB yang turut ke airport menjemput adik-adik untuk ke musolla yang berada di tingkat 2 bagi menunaikan solat maghrib berjamaah bersama-sama. Adik2 menuruti jemputan kami tersebut,mungkin kerana sudah penat dapat juga mereka merehatkan dan menyegarkan badan bila sudah berwuduk nanti,tapi setelah mereka naik melepasi satu tingkat,kelihatan mereka kembali turun menuju ke bawah dan difahamkan bahawa pegawai mahu berbicara dengan adik2 baru tersebut di dalam galeri yang berada di halaman depan asrama Terengganu.



Kami hanya khuatir yang pelajar-pelajar ini tidak sempat untuk menunaikan solat maghrib memandangkan waktu maghrib lebih kurang jam 7.10 malam. Kami menyuarakan pandangan kami kepada pembantu pegawai dan akhirnya kami tidak boleh berbuat apa2 dengan alasan itu hanyalah arahan pegawai.

Dari pandangan kami,pada waktu itu terlebih afdhal untuk adik2 solat dahulu memandangkan waktu yang semakin semput...lagi pulak,kalau nak berbicara dengan adik2 atau memberi nasihat,apalah salahnya TUAN PEGAWAI turut sama naik ke musolla dan bolehla beri taklimat dan sebagainya nasihat kepada adik2 baru itu,namun segalanya dilihat semakin kusut dan berterabur.adik2 juga semakin pening dengan situasi yang berlaku.

Dan dalam kekalutan yang berlaku itu,terdengar satu saranan daripada seorang yang dikenali sebagai Iman Besar yang turut sama datang bersama rombongan adik2 baru dari Malaysia itu agar menjamakkan solat maghrib dan isyak....satu lagi kekeliruan yang dibuat kepada adik2...sebetulnya mengikut pendapat ahlul sunnah wal jamaah, apabila kita sudah sampai dan menetap ke tempat yang dituju,solat jamak tidak boleh lagi didirikan..entah pendapat manalah yang dibawa imam tersebut

Selepas solat isyak - semua senior2 Terengganu berkumpul di halaman asrama dan masing2 bengang dengan situasi yang berlaku...masing2 mempersoalkan beberapa soalan ini :

1) Mengapakah tugas menyambut adik2 baru pegawai tidak serahkannya kepada senior2 dan kepada orang2 yang tidak dikenali?

2) Kenapa turut melibatkan seorang ahli UMNO dari negeri Pahang yang tiada hubungkait langsung dengan adik2 baru?

3) Kenapa adik2 tidak ditempatkan di asrama Terengganu sedangkan disana terdapat banyak bilik yang kosong dan kurang penghuninya.

4) Kenapa kami di ‘warning’ agar tidak mengganggu adik2 baru yang alasannya mereka daripada tajaan yayasan?

5) Bukankah kami pelajar senior Terengganu ASLI dan bukan CELUP(hanya mengibar bendera Terengganu di Airport) juga kami ada hak untuk bermesra dengan adik2 baru?

6) Dan pelbagai persoalan lagi yang boleh kawan2 tambahkan selepas ini..


Malam itu kami hanya sempat berjumpa dengan adik ketika menyambutnya di halaman asrama kemudian selepas itu,adik2 ditempatkan dan DIKUNCI ditempat2 yang BERASINGAN kononnya tidak mahu pelajar lama menghasut adik2..entah apalah yang kami hendak hasut kepada adik2 ini,begitulah situasi yang berlaku pada hari pertama ketibaan adik2 pengajian Islam dan Perubatan tajaan yayasan Terengganu. Kami dinafikan hak sebulat2nya untuk menjaga kebajikan dan memberi layanan bagi keselesaan adik2 baru.

Dan kejadian di malam itu juga,dua orang adik yang kehausan keluar untuk membeli air di sebuah kedai arab,oleh kerana tiada musyrif mereka telah ditipu oleh arab dan telah membeli air tersebut dengan harga LE20.00 yang biasanya harga air tersebut tidak lebih dari LE5.00. Perasaan kesian dan geram kepada pihak pengurusan makin membarah di hati senior2...kebajikan adik2 baru terabai dan juga keselamatan mereka merisaukan kami.

bersambung....

post signature



4 comments:

  1. salam ziarah..
    ana nk tny tntg jamak solat,,mslh ni brlaku pd dri ana sndri srta shbt2 yg len..
    buntu mncari jwpn, situasi ny bgini..
    bila kte smpi tepat ke destinasi yg d tuju, jamak dn qasar solat xley dibuat lg..tp stelah mndapat kterangan drp shbt,mnurutny kte msih bley ikut hukum 2 ykni mlalui mazhab imam hanafi. kte ikut bkn suka2 tp trpksa. bnyk khilaf sbb ad ust trm ad yg xtrima..
    jadi ana nk mintk pndpt akhi..wallahua'lam

    ReplyDelete
  2. ada kesalahan fakta: dlm mazhab hanafi, tiada solat jamak melainkan ketika melakukan manasik haji, selain dr kondisi ini, tiada jamak di sisi mazhab hanafi...

    ReplyDelete
  3. salam.. yg senior kene tunjuk ajar pd yg junior kan

    ReplyDelete


1. Berilah Teguran/Komentar Walau Sepatah Kata..
2. Komenlah Dengan Nama dan Blog Sendiri
3. Boleh Guna Kod² Seperti Ini < b >, < i >, < a >

Followers

[:: sembang-sembang ukhuwwah ::]


ShoutMix chat widget