LinkShare  Referral  Prg

Popular Posts

9/03/2009

Antara kelebihan pakai purdah(boleh elak selsema babi)

M
emakainya mampu meperlihat keayuan seorang wanita beriman

Wanita tidak perlu mengenakan penutup muka perubatan untuk mencegah virus selsemababi (H1N1) jika mereka telah mengenakan hijab dengan baik termasuk mengenakan purdah atau niqab, kata doktor di Saudi.



"Wanita yang mengenakan purdah atau penutup wajah - bagi mereka tidak perlu mengenakan penutup muka pelindung lagi - sepanjang purdah yang ia gunakan bersih," kata Dr Dalal Namnagani seorang perunding pathologi dan pengarah dari bank darah di Hospital Khas King Abdul Aziz bandar Taif - kepada mel khabar Al-Watan Khamis lalu


"Purdah harus dicuci dan disterika sebelum dikenakan, namun tidak boleh digunakan oleh orang lain yang mungkin akan meninggalkan bakteria-bakteria penyebab kainnya tercemar oleh virus selesema babi," kata Namnagani.

Doktor itu juga memberi amaran terhadap masjid-masjid yang karpetnya yang buruk selama Ramadhan ini, tentang sholat tarawih banyak orang berkumpul terutama di dekat lantai yang menyebabkan kemungkinan virus menyebar dengan cepat.

"Para wanita juga kemungkinan besar melepaskan hijabnya di tempat para jamaah wanita berkumpul, dan hal tersebut dapat meningkatkan penyebaran jangkitan."

Banyak keluarga Arab menyatakan bahawa mereka telah menyambut seruan kempen kesedaran dengan mengajak anak-anak mereka untuk mengenakan penutup muka di tempat-tempat umum.

Seorang ibu rumah tangga Umm Omar mengatakan bahawa ia menyuruh anak-anaknya untuk lebih sering mencuci tangan dengan sabun dan mengenakan penutup muka yang bersih semasa mereka keluar ke kedai mahupun ke taman. "Saya juga cuba untuk menyekat diri melakukan perjalanan keluar rumah, kecuali kalau benar-benar terpaksa," kata Umm Omar. (FQ / saudigazzete)

Sumber asal :Halim Islamic

post signature



5 comments:

  1. salam.. Allah menciptakan sesuatu ada sebab2 nya

    ReplyDelete
  2. --> kak maiyah
    salam...yup..betul tu kak..saya sokong 200%..hehe...tapi walaupun begitu..manusia tetap degil dan sukar untuk melaksanakan apa yang telah diciptakan Allah...contohnya hukum hakam yang Allah dah tetapkan...kenapa masih ada pihak yang ragu2 dengan perkara tersebut???'ajib...'ajib..'ajib

    ReplyDelete
  3. mmg le ada kebaikkannya cuma pemakaiannya...samada kita leh terima atau tidak.

    ReplyDelete
  4. setuju sangat2.. tapi macam lemas klu hidung bertutup.. mungkin xdibiasakan dari kecil.. skrg kna biasa2 kan..

    ReplyDelete


1. Berilah Teguran/Komentar Walau Sepatah Kata..
2. Komenlah Dengan Nama dan Blog Sendiri
3. Boleh Guna Kod² Seperti Ini < b >, < i >, < a >

Followers

[:: sembang-sembang ukhuwwah ::]


ShoutMix chat widget