Popular Posts

8/28/2009

suasana itu..amatku rindui

SALAM RAMADHAN KAREEM....

B
ila tibanya ramadhan,sudah tentu kita mahu buat yang terbaik agar ianya memberi seribu manfaat kepada kita,baik dari segi amalan mahupun dari segi ibadahnya...ramadhan kali ini saya menyambutnya dengan isteri tercinta di bumi anbiyak,namun begitu,hati ini agak teringin untuk bersama-sama dengan keluarga tersayang...

hari ini sudah memasuki hari yang ketujuh ramadhan..'klip pah,klip pah'..sudahpun tujuh hari kita semua berpuasa..begitu cepat masa berlalu..sudah brape helaikah lembaran Al-Quran kita habiskan pembacaannya?sudah berapa kalikah kita bangun solat malam(-yang tido lps berbuka utk solat isyak dan terawih tidak termasuk ye)?berapa 'RM'@ 'RIYAL' @ 'JUNAIH' @ 'POUND' @ 'RUPIAH' sudah kita laburkan sebagai saham akhirat kelak? dan banyak lagi soalan-soalan yang kita boleh tanyakan pada diri kita sendiri..bak kate orang,tepuk dada tanyalah iman masing2...


Pengalaman berpuasa di tanah air amat berbeza dengan berpuasa di tanah arab...jika dibandingkan suasana ramadhan di tanah air dan tanah arab,sudah tentu terlebih baik biahnya di tanah arab, baik dari penghayatan ramadhannya,dari segi ibadahnya dan macam2 lagi...tapi bukannlah bermaksud saya mengatakan mereka yang berpuasa di tanah air teruk,anda jangan salah faham ye,saya bimbang,sekarang ini sememangnya putar belit kenyataan berlaku di sana-sini sehinggakan ada yang sanggup menghina ulamak(nauzubillah).jika ayat yang digunakan boleh menyebabkan kekeliruan,nanti akan adalah pihak yang cuba menokok tambah dan menjadikannya isu...huhu

Baiklah,sebenarnya apa yang saya nak berkongsi dengan sahabat2 semua adalah pengalaman berpuasa ketika ramadhan lepas.ramadhan lepas saya berada di tanah air kerana akan melangsungkan pernikahan selepas aidilfitri,yang menjadi pengalaman manis adalah berbuka puasa di surau/masjid(bakal naik taraf)...dengan diketuai oleh abg sulong saya,kami dan beberapa orang kampung termasuklah beberapa orang budak(anak penakan saya) menghidupkan suasana berbuka di surau. masing-masing membawa makanan dari rumah dan berbuka di surau bersama2...suasana sebegitu amat menyeronokkan.banyak kelebihan yang saya nampak dari pelaksanaan sebegini...antaranya ialah :

1) mengeratkan silaturrahim
sudah tentu keakraban dan pertalian saudara sesama muslim akan bertambah erat,dengan suasana gurau senda dan telatah yang pelbagai menambahkan lagi rasa seronok untuk berpuasa,secara tidak langsung ianya menarik minat kanak2 muda untuk berpuasa sama-sama.

2) menghidupkan surau/masjid
sememangnya bulan ramadhan di negara kita ramai yang tidak faham konsep pentarbiyahan dibulan ramadhan,bila tibanya waktu berbuka,berapa 'keratkah' kita melihat surau yang ada jemaah pada waktu maghrib?,kalau adapun,beberapa orang sahaja,lagi malang surau/masjid yang hanya ada imam dan bilal sahaja..kita lihat pula pada waktu subuh dibulan ramadhan,wah..begitu ramai jemaah,kerana apa?semuanya bangun sebab nak bersahur,kalau tak makan sahur...nanti tak tahan nak berpuasa..nah,bila habisnya bulan ramadhan...cuba kita perhatikan di surau/masjid...err...bagaimana rasanya ya?cubalah fikirkan sendiri..

dengan suasana yang kami adakan di surau kami itu,ianya menampakkan kemeriahan dan 'hidupnya' suasana di surau kami.alhamdulillah..

3) juadah pelbagai jenis
ya...inilah di antara kelebihan lain yang saya nampak..oleh kerana masing-masing membawa makan sendiri,makanan itu akan dikongsikan bersama,kalau ada empat orang dan masing2 membawa satu jenis makanan yang berbeza jenis,sekarang sudah ada 4 jenis makanan,yang miskin mahupun yang kaya dapat makan bersama..untung kan??tidak perlu kita bersusah payah membeli dan membazir duit untuk membeli pelbagai juadah berbuka puasa...

4) semangat bertambah
bila dah masing2 semangat...akan timbullah suasana dan semangat menjalani ibadah puasa itu...perkara yang dilakukan secara berjamaah@beramai2 mampu menaikkan semangat seseorang untuk terus melakukan kebaikan..

haa...itulah sahaja kelebihan yang saya nampak dari suasana berbuka puasa di surau yang telah saya dan beberapa orang kampung saya hidupkan...wah,begituku rindui suasana itu..semoga tahun ini pun suasana itu tetap wujud walaupun diriku tidak bersama kalian...

semoga pengalaman ini dapat memberi manfaat kepada semua sahabat handai sekalian..jika ade kekurangan,harap dimaafkan..siiru ala barakatillah...

SELAMAT BERPUASA DAN TUNAIKANLAH ZAKAT....

post signature



8 comments:

  1. selamat berpuasa utk syam dan syidah...

    ReplyDelete
  2. salam.. apapun mmg seronok kalo makan beramai n kat masjid nih

    ReplyDelete
  3. --> kak afzan(azan subuh)
    selamat berpuasa jugak untuk kak afzan..semoga ramadhan kali ini membawa seribu rahmat dan maghfirah Allah kepada kak afzan...:D

    ReplyDelete
  4. --> kak maiyah..
    em..betul3..saya setuju ngan kak maiyah..tapi lebih seronok kalau kita amalkannya selalu berbuka di masjid..:D

    ReplyDelete
  5. ~salams..
    Ramadhan Kareem..

    Kullu Aam Wa Antum Bikhair

    ameen

    ReplyDelete
  6. selamat menyambut bln ramadhan dan selamat menyambut kemerdekaan yg ke52
    :)

    ReplyDelete
  7. OPENING SOON!!! CHAMEK KOPITIAM @ BDR BARU UDA, JB AKAN DIBUKA PADA MINGGU KE2 BULAN 9/2009. SEMUA DPERSILAKAN DTG UNTUK BRBUKA PUASA PD HARGA PROMOSI...

    Selamat Berbuka Puasa!!!

    ReplyDelete


1. Berilah Teguran/Komentar Walau Sepatah Kata..
2. Komenlah Dengan Nama dan Blog Sendiri
3. Boleh Guna Kod² Seperti Ini < b >, < i >, < a >

Followers

[:: sembang-sembang ukhuwwah ::]


ShoutMix chat widget