Popular Posts

8/14/2009

imam ramadhan....@!#%@^

R
amadhan semakin menghampiri..terasa baru sahaja menyambut raya tahun lepas,sekarang dah nak puase pulak,bercakap mengenai puase ni,saya teringat satu kisah lawak yang mengandungi beberapa pengajaran buat kita semua yang bergelar muslim. sebelum bercerita,sudahkah anda semua bersedia untuk menghadapi madrasah ramadhan nanti?semoga ramadhan kali ini terlebih baik dari ramadhan sebelumnya...baiklah,kembali kepada cerita asal.....seperti biasa,menjelangnya ramadhan,orang kampung akan mula mencari imam bagi mengemudi solat tarawih di masjid2 dan jugak surau2...





di sebuah kampung ni,terdapatlah seorang tok imam yang selalu menjadi imam di kampungnya, akan tetapi,pada tahun tersebut beliau mendapat tugasan untuk menjadi imam sebuah masjid di bandar.tidak dapat tidak,beliau terpaksa menerima tugasan tersebut.oleh kerana ramadhan semakin hampir,beliau runsing dan risau kerana tiada siapa di kampung itu yang biasa menggantikannya pada bulan ramadhan untuk solat tarawih.

pada satu hari, tok imam tersebut mula mencari jalan bagaimana untuk mencari penggantinya...kemudian,datanglah satu akal untuk mengadakan satu temuduga tergempar bagi mencari calon imam..lantas tok imam tersebut mula mengadakan iklan secara meluas bagi menarik ramai calon untuk datang temuduga.

Tiba sudah hari temuduga,ramailah dikalangan pemuda,orang tua,mat rempit dan mat lepak tertarik untuk mencuba nasib menjadi imam :

temuduga 1( mat rempit )

mat rempit : assalamualaikum warahmatullahi wabarakaaaatuhh!!
tok imam : waalaikummussalam,sila duduk...
mat rempit : terima kasih tok (begitu beradab dan bersopan)
tok imam : soalam pertama,kamu kenal tak fatihah? (tok imam kampung,sebutan ringkas)

mat rempit : uish..kenal sangatla tok...biasa sangatla dengan fatihah tu..
tok imam : baiklah, cuba kamu nyatakan ciri-ciri fatihah tu
mat rempit : dia cmni tok, rambut panjang sampai bahu, muka cantik, potongan...pergh marvelous tok!!

tok imam : fatihah mane yang kamu sebut ni??
mat rempit : fatihah anak pak dolah kat hujung kampung sana tok...
tok imam : #@%&^*&!@

temuduga pertama sudah nampak ciri2 kegagalan mat rempit untuk menjadi imam..belumpun tanya bab solat,dah out...huhu...tinggallah beberapa golongan lagi yang ingin mendapatkan jawatan imam tarawih. datang pulak mengadap tok imam seorang mat lepak.

temuduga 2 (mat lepak)

tok imam : silakan duduk
mat lepak : mekasih tok
tok imam : kamu tahu tak baca doa qunut?
mat lepak : tau tok..nak suruh saya baca ker?
tok imam : haa..baguslah kalau kamu tahu,sebab nnti imam tarawih pun ade jugak bacaan qunut,baiklah..cuba kamu baca

mat lepak : er..tok,nak qunut panjang ke pendek??
tok imam : aik? qunut ade panjang ade pendek pulak? (mungkin tambah qunut nazilah,sebab tu panjang). tak apelah,cuba baca qunut pendek dulu..

mat lepak : baik tok...Qunut! ha,cmne tok?canteek kan?!
tok imam : uih..cantik sangat! cuba baca yang panjang plak..
mat lepak : Quuuuunnnnuuuuuuuuttt! pergh lapan rakaat tu! camna tok?
tok imam : rosak pemikiran budak2 nih..aduss..failed!



begitulah temuduga yang berlaku..memang menduga tok imam! setelah beberapa orang yang datang temuduga,masih kegagalan yang didapati..sehinggalah datang seorang yang berpakaian jubah,berserban di kepala dan mengelubung kepala dan berburdah(yang diletakkan atas bahu). daripada gaya dan perwatakan,jelas sudah mencukupi kriteria dan ciri2 yang diidamkan.

setelah ditemuduga,ternyata pemuda tersebut mampu untuk menjadi imam,maka terpilihlah pemuda tersebut untuk menjadi ketua solat tarawih pada tahun tersebut. legalah hati tok imam kerana sudah mendapat penggantinya.

tibalah hari dimana pemuda tersebut bertugas menjadi imam.sepanjang solat tarawih itu, orang kampung sangat suka dan gembira kerana suara pemuda yang menjadi imam itu sangat merdu dan menghiburkan telinga semua jamaah.sehinggalah selesai solat semuanya berjalan lancar,kemudian datang seorang penduduk kampung ingin beramah mesra dengan pemuda tersebut :

org kampung : Assalamualaikum imam.
imam muda : Waalaikummussalam.
org kampung : bestla kamu jadi imam.saya suka dengar kamu baca ayat2 Quran tadi..menusuk kalbu.em..
imam muda : oh..janganlah puji lebih2 sebabnya tadi tu saya takde air sembahyang lagi,kalau ade..lagilah power saya jadi imam..
org kampung : erk!!!..@#!?:P{"/&^......

PENGAJARAN :

1 - dekatkanlah diri kita dengan ilmu pengetahuan kerana sudah menjadi tanggungjawab setiap muslim untuk menimba ilmu pengetahuan khususnya ilmu agama.

2 - jangan melihat kebaikan dan penampilan seseorang dari luaran sahaja,tilik dan kajilah sesuatu sebelum menghukumnya.

3 - pemuda2 perlu sedar akan peranan dan tanggungjawab mereka dalam masyarakat

4 - persedian sebelum masuk ke dalam masyarakat,sudahkah ustaz2 azhari dan ustazah azhariah kita sudah bersedia??

5 - tugas imam bukanlah mudah,juga perlu mengetahui hukum hakam yang melibatkan solat.

6 - pilihlah pemimpin yang benar2 mampu memimpin masyarakat ke jalan yang betul,bukan main ikut sedap je pilih pemimpin!


sekian,itu sahaja celoteh saya pada kali ini,semoga anda semua terhibur di samping timbalah pengajaran2 yang ade sedikit itu,moga ianya manfaat kita bersama...wslm

post signature



15 comments:

  1. Cerita yang sangat menarik! Terutama kepada bakal tok2 imam terawih di bulan Ramadhan ini:)

    ReplyDelete
  2. --> terima kasih...pernah sekali ana kene rebut ngan orang kampung jiran suruh jadik imam tarawih..betapa xde orangnye yang sanggup jadik imam..jadik pengikut,bukan main ramai...huhu..manusia akhir zaman..

    ReplyDelete
  3. cerite yang best..tpi agak2nye..ambe ni blh jadik imam tak?huhu..

    ReplyDelete
  4. just typo [lapah haraakat,bukan rakaat]..haha
    typo inilah yg melawakkan lagi citer ni..
    tq alpulasi

    ReplyDelete
  5. just typo [lapan haraakat,bukan rakaat]..haha
    typo inilah yg melawakkan lagi citer ni..
    tq alpulasi

    cooment pon typo gak..terikut2 ngn alpulasi la ni..haha

    ReplyDelete
  6. --> dimanabidadari
    buleh tu buleh,tapi sebelum jadik imam kat tanah air,belajar dulu jadik imam kat sini..baru balik tak teragak2 nak jadik imam..:D

    ReplyDelete
  7. --> anonymous
    em..sememangnya typo error tu untuk salah satu teknik menarik minat pembaca..hehe..sykran sudi komentar disini...:D
    u r welcome anonymous...huhu

    ReplyDelete
  8. --> maiyah
    salam..haa..bik2 mood tu..jangan tinggal satu pun ye..hehe..

    ReplyDelete
  9. Kg Bkt Ara x dop calon imam lg tu, kalo bro balik konfom kene, bukan hak dop orang kg, rama ngat tapi gitu ah....hok bujang sibuk duk buat senarai rumoh aweks mana yg nok diziarah raya kekgi...hok tua lop sibuk duk imarah keda kopi....huhu..

    ReplyDelete
  10. --> bro_mie
    em...hok duk buat senarai rumoh aweks tu se doh..se agi,hok amik ijazah kat universerenti...tu xbrape nak ade orang jadik imam...hok tua pon se,bile mati mulalah cari orang mayang mayat..time hidup,surau balai ni jauh skali..nampak surau pun lari...huhu..
    dunia2....nauzubillah

    ReplyDelete
  11. heheheheeheee.... KELAKAR & PEDAS!!!

    ReplyDelete
  12. --> MaMa..
    hehe..pedas ker...huuhu..moga yang tak pedas tu boleh rase pedas lepas ni..just for kebaikan bersama...tiada niat lain..:D

    ReplyDelete
  13. cerita yg kelakar tp mengandungi maksud yg mendalam....

    ReplyDelete
  14. kelakar tp byk pengajaran.tahniah,teruskan menulis:)

    ReplyDelete


1. Berilah Teguran/Komentar Walau Sepatah Kata..
2. Komenlah Dengan Nama dan Blog Sendiri
3. Boleh Guna Kod² Seperti Ini < b >, < i >, < a >

Followers

[:: sembang-sembang ukhuwwah ::]


ShoutMix chat widget