Popular Posts

8/12/2009

EGP..berlalu membawa seribu kenangan

A
lhamdulillah,sudah seminggu lekang dari berada di depan PC..hanya kalau berkesempatan pun,hanya untuk dua tiga minit.selama 4 hari bermula 8-11 Ogos 2009 telah berlangsung Ekspo Gempak PMRAM, satu program yang merupakan anjuran Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir(PMRAM). Program ini di antara program mega PMRAM. untuk mengetahui apakah sebenarnya program EGP ni,bolehlah meninjau-ninjau di blog rasmi EGP(klik sini). untuk posting kali ini,saya ingin menceritakan sedikit sebanyak perkara yang telah dilalui sepanjang menjadi salah seorang Ahli Jawatankuasa Pelaksana EGP 09'. sememangnya banyak pengalaman dan perkara baru yang saya pelajari apabila mendapat satu jawatan yang belum pernah saya pegang semenjak keberadaan di bumi Mesir ini.


EKSEKUTIF PERSEGARAN

Sebelum saya bercerita lebih lanjut,saya sebenarnya telah diberikan taklifan untuk menjadi Eksekutif Persegaran(macam pelik je bunyinye..huhu). tugasnya lebih menjurus kepada penyediaan makanan dan minuman...'Persegaran' itulah yang menyegarkan mata saya apabila mengetahui tugasannya.kenapa tidak,sepanjang berada di sini,saya belum berpengalaman dalam bab2 mengurus makanan ni,tapi kalau makan tu,hehe..saya pandailah..sudahlah tidak ada pengalaman,program yang diadakan bukanlah calang2 program,silap gaya boleh merosakkan program.tapi walaubagaimanapun,tugas tetap tugas..tak pandai belajar..betul tak?hehe..


EGP VS DEMAM SELSEMA

Tibalah hari program, "kita merancang,Allah pun merancang" .hanya itu yang mampu diucapkan apabila saya mula demam pada pagi hari pertama program.perasaan pada ketika itu memang tidak boleh dibayangkan,risau dan takut serta sedih bermain dalam diri.
kenapa takut dan risau?
sebab ajk kecil tak ramai,hanya sekadar cukup-cukup saja.tambahan pulak,ajk tidak tahu mendalam tugas dan perkara yang perlu diuruskan.
kenapa pulak sedih?
sebab sudah membebankan sahabat2 ADHOC yang lain dan juga memeningkan kepala timbalan saya..huhu(maaf semua yer..)

Pada hari itu,saya hanya mampu bertahan sehingga separuh hari sahaja,selebihnya saya menyerahkan sepenuhnya pada ajk saya.kesian dia terpaksa memikul amanah yang berat dengan mufajaah(bidan terjun)..huhu..

JANGAN MARAH...KALAU MARAH, PADAHNYA..

sebelum saya ceritakan bab ini,saya ingin bertanya satu soalan pada kawan-kawan,apakah anda akan rasa bila kita kena marah,tapi apa yang dimarahkan itu bukan tugas kita??
hem..saya rasa semua pasti akan merasakan apa yang saya baru rasa pada program itu...begitulah nasib yang terkena atas batang idung saya ni..huhu.tapi tidak mengapalah,saya rasa tidak perlulah saya tuliskan dialog antara saya dan 'sahabat tu' kerana disana mungkin boleh membawa fitnah.cuma pengajaran yang saya boleh petik dari pengalaman ini ialah,walau bagaimanapun letih@serabut ketika melaksanakan program,janganlah cepat menuduh individu lain yang akhirnya boleh membawa 'malu' pada diri sendiri..pesanan ini juga buat diri saya yang banyak kekurangan ini...

khulasoh dari peristiwa silap marah tadi menyebabkan 'si fulan' hanya mampu menahan malu apabila berhadapan dengan saya..kesian dia..tapi jangan risau ye,saya dah maafkannya..(^_^).


HABIS

selama program,alhamdulillah segalanya berjalan lancar walaupun disana terdapat beberapa kecacatan dan ketidakseimbangan maklumat.tapi semua itu sudah menjadi lumrah mana-mana majlis atau program. 'manakan mampu kita yang tidak sempurna mahu menjadikan sesuatu dengan sempurna'
akhirnya,di kesempatan ini,saya ingin mengucapkan tahniah dan syabas buat semua ADHOC pelaksana EGP 09' terutamanya Ustaz Jamal. Ucapan terima kasih juga saya hulurkan buat semua yang banyak membantu saya sepanjang program berlangsung.tidak lupa juga buat anak-anak buah saya yang bertungkus lumus dalam men'cover' tugas saya ketika ketiadaan saya di tempat program khususnya:
1- Ustaz Hannan (Selangor)
2- Ustaz Redzuan Abdul (Terengganu)
3- Ustaz Hafifi (Kedah)
4- Dr. Anas (Terengganu)
5- juga buat timbalan serta ajk persegaran(akhawat)

semoga jasa dan pengorbanan kalian diberkati dan dirahmati Allah,insyaAllah.
salam kemaafan juga saya hulurkan buat semua yang terlibat dalam EGP 09' kali ini jika disana terdapat kekurangan dan kecacatan yang berlaku di pihak Eksekutif Persegaran...kerjasama dan semangat kalian membuat saya turut bersemangat..syukran semua..

post signature



No comments:

Post a Comment


1. Berilah Teguran/Komentar Walau Sepatah Kata..
2. Komenlah Dengan Nama dan Blog Sendiri
3. Boleh Guna Kod² Seperti Ini < b >, < i >, < a >

Followers

[:: sembang-sembang ukhuwwah ::]


ShoutMix chat widget