Popular Posts

7/19/2009

Pernah Makan Daging Manusia?? v.1

Bismillah Walhamdulillah..

T
ajuk posting kali ini agak kurang senang dibaca kerana ianya mungkin sudah menjadi satu tabiat dan perkara yang sudah serasi dengan mereka yang bergelar insan. Namun begitu,saya teruskan juga menulis tajuk ini kerana pesan Nabi S.A.W…”berkatalah benar sekalipun ianya pahit.”
Sejenak kita merenung Firman Allah S.W.T dalam surah al-hujurat ,ayat 12 yang berbunyi :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلا تَجَسَّسُوا وَلا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ






Wahai orang-orang Yang beriman! jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan Yang dilarang) kerana Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya Yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya Yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadaNya. (oleh itu, patuhilah larangan-larangan Yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.
(Surah Hujurat ayat 12)

soalan cepu emas buat sahabat-sahabat: Pernahkah anda semua makan daging saudara kamu?
hah..anda janganlah terkejut dengan soklan saya ini,bukanlah saya ni jenis yang makan orang..tapi maksud saya ialah pernahkah anda mengumpat/ghibah saudara anda?sesungguhnya mengumpat/ghibah ini diumpamakan seperti memakan daging saudara sendiri...cubalah perhatikan video di bawah ini...semoga mendapat iktibar:



Apakah Maksud ghibah??

Rasullah (S.A.W) telah memberi pengertian mengumpat sebagai apabila engkau menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu yang tidak disukainya.marah benci dan sebagainya.

****************************************************

Bercakap tentang ghibah/mengumpat ni,cuba kita renung dan muhasabah diri kita,pernahkah kita membuka aib kawan-kawan kita???astaghfirullah…sememangnya itu adalah tabiat kita,sekalipun saya yang mengetahui akibat ghibah ini,namun kerapkali melakukannya…betapa hina dan lemahnya diri ini…semoga Allah jauhkan diri kita semua dari perbuatan mengumpat/ghibah ini…amiin.

Apakah perkara yang boleh terjadinya umpatan/ghibah ini???

=> Kekurangan fizikal - seperti juling, hitam, terlalu pendek, terlalu gemuk, tempang dan sebagainya

=> Keturunan seseorang - keturunan fasik, seseorang yang hina dina atau keburukan lain dalam keturunan seseorang.

=> Pekerti seseorang - Bakhil, suka menonjol milik/jasanya, pemarah, pengecut, lemah pendirian dan sebagainya.

=> Kelakuannya - Pencuri, pembohong, peminum arak, pengkhianat, zalim, lemah ibadat seperti cuai sembahyang, puasa zakat, membiarkan orang tuanya dll.

=> Keperibadiannya - Tidak sopan/biadap, banyak cakap, kuat makan dll. Serta lain-lain perkara yang melibatkan menceritakan hal orang jika beliau tahu marah samada dalam bentuk kata, lisan, celaan, isyarat, tulisan yang bermaksud mengumpat.

to be continue.....sabar ye..hehe :P


post signature



3 comments:

  1. http://www.pewarismelayu.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. huhuhu... astaghfirullah.. hmmmmm... lebih baik diam dari banyak bercakap..:O

    ReplyDelete
  3. --> lemangcute

    betul tu..daripada kita banyak bercakap...lebih baik kita banyak diam...:D

    ReplyDelete


1. Berilah Teguran/Komentar Walau Sepatah Kata..
2. Komenlah Dengan Nama dan Blog Sendiri
3. Boleh Guna Kod² Seperti Ini < b >, < i >, < a >

Followers

[:: sembang-sembang ukhuwwah ::]


ShoutMix chat widget