Popular Posts

4/08/2009

kHaS uNtuK [en]

Bismillahirrahmanirrahim..

Sedikit penerangan buat yang rasakan posting saya yang terdahulu amat sia2 dan tidak memberi apa2 makna...sesungguhnya tanggapan sedemikian amatlah mendukacitakan saya.walaupun ianya hanya sebuah lagu ataupun dikir yang bertemakan haiwan,bagi saya, ianya amat memberi makna dan ada maksud yang tersirat dalam lagu tersebut.mugkin disini saya boleh nyatakan dan memberi sedikit ulasan mengenai kandungan tersirat dalam lagu tersebut.


mungkin sahabat2 hanya memandang lagu tersebut sebagai satu perkara yang mungkin dianggap tidak 'mature' dan sebagainya,tetapi itu sekiranya ia dilihat dan dipandang dari perasaan yang tidak baik,ianya akan menimbulkan kesan yang tidak baik juga pada tuan yang melihatnya.saudara-saudara faham ke?contohnya camni,sekiranya anda membenci seseorang,walaupun mereka melakukan kebaikan,maka anda tetap akan melihat kebaikannya itu sebagai keburukan.


baiklah,berbalik kepada ulasan mengenai lagu@dikir cicak.saya ingin mengambil beberapa rangkap yang boleh dibawa sebagai pedoman dan pengajaran bagi kita ummat manusia yang lemah dan hina serta yang banyak melakukan maksiat:

***************************************************************

cicok adik kakok
jenis tak dok akhlak
mungkin ibu bapok dok rajin tegur royak
dale piyoh dale songkok
celoh buku celoh kitab
nok telor de nok berok dio dok pilih tempat

cicok napok baik
takdok budi baso
naik atas masjid puok cicok berok merato
tok ime tok cekak kutip ari ni sapu esok ado
ore smaye ore mengatik pun cicok berok atas palo

*********************************************

cicak yang digambarkan dalam dikir di atas adalah simbolik kepada muda mudi zaman sekarang yang akhlaknya jauh dari landasan sebenar.tidak menghormati orang lain dan paling melampau ialah tidak menghormati agama sebagaimana yang digambarkan oleh 'masjid' sebagai lambang bagi agama Islam.

***********************************************
cicok zame moden
suko bergaul bebas
jale hulu hilir duk main sepak kertas
pranga pulok degil jale napok hagah
skoloh dio moteng cikgu dok cekak pitah

ayoh tok leh tegur
ibu tok leh lare
perut nyo wak lesung
telingo badok turut paye
nya dok pikir langsung
jatuh bangun maso depe
tok se cade payung sebelum turun huje


***********************************************

rangkap yang di atas adalah menggambarkan sifat manusia pada hari ini yang suka bergaul bebas antara lelaki dan perempuan tanpa mengira jenis.lagi2 muda mudi zaman moden ini.sentiasa melakukan perkara yang sia2 dan tidak mendatangkan manfaat bagi agama,diri,keluarga mahupun negara.kedegilan dan kenakalan serta keterlampauan yang berlaku pada zaman sekarang tidak dapat dibendung lagi hatta oleh ibubapa sendiri. ibubapa hanya akan dibelasah jika cuba menegur sikap@ akhlak yang tidak baik anaknya.


itulah muda mudi zaman sekarang yang tidak mampu bersiap sedia bagi mengharungi perjalanan hidup dan cabaran pada masa akan datang dan mereka inilah yang merosakkan maruah agama,bangsa da negara..


sekian sahaja penjelasan pada kali ini.beribu kemaafan dipohon atas keterlanjuran yang telah saya lakukan.semoga tulisan kali ini memberi manfaat bagi kita bersama.sekian..wassalam.
(kembara1731)

8 comments:

  1. salam~
    menarik skali lirik dikir tu..memang sronok tgk dikir ni nak lebih2 legi lirik yer sinis dan lagu yg kena gaya.

    ReplyDelete
  2. salam..thanks sudi komen.memang menarik lagu ni,gaya bahasa yang digunakan amat halus.teguran yang dibuat pun secara berhemah..cuma bagi yang tak faham@buat2 tak faham..lagu ini biasa je baginya..huhu..

    ReplyDelete
  3. alaa terima aje la teguran {en}tu..
    susah ape..
    dh mmg awk tu xjaga bahasa
    lain kali buat artikel best skit..

    ReplyDelete
  4. melampau tol anonymous nih..xjaga bahasa atau awak yang xpaham bahasa kelate..kalu xpaham meh nak terjemah..nak tengok blog deme skit..best setara mane..[marah plok aku]to kemabara tahniah atas ta'lik..

    ReplyDelete
  5. to anonymous> eh,anonymous,saya nak tanya encik yang baik lagi budiman serta yang bersopan santun ni,ape kene dengan bahasa saya?boleh bagi hujah sikit?kalau setakat bahasa yang lintang pukang,blog orang lain pon same gak..ni blog saya...sukehati saya lah nak gune bahasa jepun ke,india ke,urdu ke...kalo xske..xyahlah datang sini ok...terima kasih...

    ReplyDelete
  6. ada krisis gop sining? sape anonymous tu?

    ReplyDelete
  7. hehe..bese la..krisis di mane2..haha..bro_mie ni panda wak lawok..kalu tau sape anonymous tu senang cter..lame doh kene bom..xpom pinjam bazooka gi letup pale..hehe..kwang3..=P

    ReplyDelete
  8. en..bkpe kaca orang gitu....sikit2 dhlah....meh balik dumoh plop..kuarge sedang menunggu nih...jgn wat ngosek org gitu....malu usrah kite...maaf neh kembara..wat jejak kasih cni plop..hu3

    ReplyDelete


1. Berilah Teguran/Komentar Walau Sepatah Kata..
2. Komenlah Dengan Nama dan Blog Sendiri
3. Boleh Guna Kod² Seperti Ini < b >, < i >, < a >

Followers

[:: sembang-sembang ukhuwwah ::]


ShoutMix chat widget